شگفتیهای پوست بدن انسان
آیا تاکنون چقدر به شگفتی های بدن انسان فکر کرده اید ؟ مثلاً چرا پوست بدن انسان ها رنگ های مختلف دارد ؟ چرا بعضی سفید و برخی سیاه و عده ای گندم گون هستند ؟ و یا چرا و چگونه با چشم خود اجسام را با رنگ های مختلف می بینیم ؟ ! تفکر در هریک از موارد یاد شده و کشف علت های ان انسان را بیش از پیش با شگفتی های آفرینش خداوند آشنا می کند .
یکی از شگفتی های خلقت انسان تنوع رنگ انسان هاست . واقعاً این اختلاف در رنگ پوست چیست ؟ برای پاسخ به این سوال باید یک رشته از اعمال شیمیایی را که در بدن و پوست انجام می گیرد بررسی کنیم .
دربافت های پوست بدن کروموزن ها نهفته اند . کروموژن یعنی رنگ دانه یا رنگیزه که برای پوست تولید رنگ می کند . جالب اینجاست که که کروموژن ها خودشان بی رنگ هستند و برخی آنزیم ها تاثیر می گذارند و در پوست رنگ خاصی پدید می آورند .
اگر شخصی فاقد کروموژن باشد در این صورت آن فرد بی رنگ و بور می شود . در آفریقا بورهایی وجود دارند که سفید تر از سفیدترین انسان ها هستند .
ماده رنگین دیگری که در پوست یافت می شود و رنگ سیاه تولید می کند ملانین است .رنگ دانه های ملانین به خودی خود قهوه ای هستند ولی چون در محلی متراکم شود ، رنگ سیاه به چشم می آورند . اگر شما به چند روزی به طور مداوم در زیر نور آفتاب بنشینید اشعه ماوراء بنفش مقدار بیشتری ملانین در پوست شما تولید می کند و در نتیجه پوست شما ، رنگ قهوه ای سوخته به خود می گیرد و شما به اصطلاح می گویید من سیاه شده ام .
گرچه از نظر علمی علت اختلاف رنگ پوست انسان ها ترکیبات شیمیایی بدن می باشد ولی اگر به مفاهیم دینی و اسلامی رجوع کنیم در کنار این عوامل به یکسری علل خارجی هم اشاره دارند که مهمترین آن ها تشخیص گروه ها و دسته های مختلف انسانی در قالب قبایل ، طوایف ، جوامع و ملت هاست که از یکدیگر متمایزگردند .
اما در نهایت خداوند بزرگ به انسان ها می گوید : هیچ کدام از شما به خاطر رنگ پوست برتری ندارید مگر به سبب تقوی .
توضیح درباره آیه قرآن که در مورد رنگ پوست ( سیاه و سفید ) است که برای متمایز ساختن قبایل و گرو هاست و اینکه ان اکرمکم عندالله اتقاکم .

يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ.(سوره مبارکه حجرات آیه 13)
ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید ( اینها ملاک امتیاز نیست ، ) گرامی ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست خداوند دانا و آگاه است!


از دیگر شگفتی های بدن انسان دیدن رنگ های متنوع با وسیله اعجاب انگیز چشم است . چرا و چگونه ما رنگ سرخ و سفید و زرد و سیاه و دیگر رنگ ها را می بینیم و از هم تشخیص می دهیم ؟
دانشمندان ثابت کرده اند که ما رنگ های گوناگون را تشخیص می دهیم چون از تجربه روانی خود استفاده می کنیم . از این حرف تعجب می کنید ، این یکی دیگر از شگفتی هاست که بدانید کار چشم دیدن نیست ، بلکه چشم فقط تحت تاثیر نور و عوامل خارجی قرار می گیرد ، سپس این مغز ماست که عمل دیدن را انجام می دهد ، پس در واقع این مغز است که اجسام را می بیند . هنگامی که تصویری از راه چشم به مغز مخابره می گردد ، سلول های مغز درباره آن و چگونگی هایش قضاوت می کنند ، پس برای اینکه چیزی یا رنگی را ببینیم ، باید نخست تصویر آن را از راه چشم دریافت کرده باشد .
دانشمندان می گویند : چشم انسان دارای سه رشته اعصاب است . اگر هر سه رشته از این اعصاب در یک زمان به یک اندازه تحت تاثیر نورخارجی قرار بگیرند ، ما رنگ سفید را خواهیم دید ولی اگر بیشتر نور سبز وارد چشم ما شود و در نتیجه اعصاب سبز ما را تحت تاثیر قرار دهد در این هنگام رنگ سبز را می بینیم ، اما وقتی نور زرد وارد چشم ما شود اعصاب مربوط به رنگ های سبز و قرمز با هم تحریک می شوند در نتیجه ما رنگ زرد را مشاهده می کنیم ، و به همین ترتیت میزان و مفدار نورهای مختلف ، یک قسمت از رشته های اعصاب چشم و سلول های مغزی را تحریک می کنند و به همان میزان ترکیب رنگ ها هم عوض می شوند و ما می توانیم رنگ های ارغوانی ، قهوه ای ، پسته ای و دیگر رنگ ها را ببینیم .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 12 مهر 1393برچسب:, | 21:32 | نویسنده : ♥..ღ ъձгձռ ღ..♥ |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • صدا پاتوق