شگفتیهای رعد و برق و صاعقه

از جمله پدیده های آفاقی و شگفت انگیز که انسان در اثر تکرار و آشنایی روزمره آن را ساده و عادی فرض می کند و آن را منسوب به طبیعت می داند، رعد و برق یا صاعقه است که همه افراد بشر با آن آشنایی دارند و در طول عمر خود بارها مشاهده کرده و می کنند مخصوصاً در فصل بهار که رعد و برق و باران زیاد است. پروردگار عالم رعد و برق را از نشانه های عظمت و قدرت لایزال خود یاد کرده و می فرماید: از نشانه های او این است که برق را به شما نشان می دهد که هم مایه ترس است و هم مایه امید و از آسمان آبی فرو می فرستد که زمین را بعد از مردن به وسیله آن زنده می کند و در این نشانه هایی است برای کسانی که عقل خود را به کار می گیرند.
اما برقی که از قطعات ابر به وجود می آید با درخشندگی خاص خود و صدای مهیب رعد که از آن بر می خیزد گاهی انسان را به وحشت می اندازد. ترس و وحشتی که از آن ناشی می شود اگر طوری باشد که بیشتر مردم بترسند نماز آیات واجب می شود و ترس و اضطراب از خطرات دیگر آن مثل آتش سوزی هم گاهی وجود دارد. کسانی که هنگام رعد و برق در بیابان و راه هستند ممکن است صاعقه به آنها برخورد کند و جان خود را از دست بدهند در این حالت انسان باید به زیر درختی، کنار دیواری یا پناهگاهی برود و یا حتی در یک گودالی دراز بکشد.
رعد و برق فواید فراوانی دارد. برقها معمولاً حرارتهای فوق العاده زیاد که گاه در حدود 15000 درجه سانتیگراد حرارت است تولید می کنند و این حرارت کافی است که مقدار زیادی از هوای اطراف را بسوزاند و در نتیجه فشار هوا فوراً کم می شود و در فشار کم ابرها می بارند و به همین دلیل غالباً متعاقب جهش برق، رگباری شروع می شود و دانه های درشت باران فرو می ریزند و زمین را آبیاری می کنند. پس یکی از فواید رعد و برق بارش باران است. به راستی در هریک از پدیده های شگفتی که ما را به تفکر در قدرت الهی وا می دارد، منافعی است که در بسیاری موارد ما به آن فکر نمی کنیم.
از دیگر فواید رعد وبرق سم پاشی و کود رسانی است. وقتی برق با آن حرارتش آشکار می شود قطرات باران با مقداری اکسیژن اضافی ترکیب می شوند و آب سنگین یعنی آب اکسیژنه ایجاد می کنند به همین دلیل آب اکسیژنه یکی از آثارش کشتن میکروب هاست. لذا گفته اند هر سالی که رعد و برق کم باشد، آفات گیاهی بیشتر است. همچنین قطرات باران که بر اثر برق و حرارت شدید، حالت اسید کربنی پیدا می کنند به هنگام پاشیده شدن بر روی زمین و ترکیب با خاک، یک کود مؤثر گیاهی می سازد. اینها از دیگر فواید رعد و برق این پدیده ای است که انسانها از آن وحشت دارند. به راستی هیچ پدیده ا ی در این جهان هستی بی حکمت و مصلحت نیست.
غیر از خدا چه کسی می تواند از یک ابر لطیف چنان برق قوی و آب زلال و سیراب کننده و هستی بخش پدید آورد که به وسیله آن زمین زنده، سرسبز و همه جا را گلستان نماید که هر کدام از آنها زبان حالی است از عظمت و قدرت بی پایان الهی.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 12 مهر 1393برچسب:, | 21:30 | نویسنده : ♥..ღ ъձгձռ ღ..♥ |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • صدا پاتوق